Légyszi, mutasd be magad a magyar olvasóknak!
Üdv, 30Hz, sziasztok, magyarok, a nevem Krzysztof, és Radicall néven csinálok drum and bass-t olyan kiadókra, mint az Absys és a Celsius.
A lengyel szcéna elég forró manapság, sorra tűnnek fel a tehetséges producerek (pl. Satl vagy Silence Groove). Mesélj egy kicsit az ottani életről!
Igazad van, kiváló zenészeink vannak: Satl, Silence Groove, Skeletone, Harland, Handra, In-Deed, Mortem, Living Plastic és még sokan mások. Sok városnak – Sopotnak, Gdańsknak, Łódźnak, Varsónak, Katowicének, Poznańnak, Wroclawnak, Olsztynnak, Tomaszów Maz-nak (a szülővárosomnak) és Bydgoszcz-nak – van partisorozata. Elég nagy a szcéna, számos kisebb buli van, aztán vannak nagy események brit headlinerekkel, és külön drum and bass-színpad van az Audioriver fesztiválon. Tíz évig utazgattam Lengyelországban, voltak vicces, ijesztő, őrült és boldog élményeim is. Rengeteg helyi DJ-nk van, és bár nincs olyan nagyon sok producerünk, ott van nekünk az Absys, a Dublinból irányított lengyel kiadó.
Majdnem két évtizede DJ-zel, szóval biztosan jól rálátsz a nagy egészre. Mit gondolsz, miben változott a szcéna leginkább? Mi következhet ezután?
A zeneiparban töltött sok év után észrevehető, hogy a dnb milyen erősen kapcsolódik már a zeneírás technikai oldalához. Manapság nagyon fejlett digitális eszközeink vannak ahhoz, hogy minél ütősebb, hangosabb és kompresszáltabb drum and basst írhassunk – ami szerintem elveszi az egész hangulatát. Régebben a szoftverek és hardverek korlátai miatt minden hangzást sokkal szervesebb, analóg attitűd jellemzett. A hallgatónak ez sokkal jobb és kellemesebb volt, egy kicsit közelebb állt a természethez. A mostani túlkompresszált szörnyetegeket nem tudom élvezni. Nincsen helye semmiféle atmoszférának vagy térnek a hangzásban. Egy szó mint száz, szerintem a digitális technológia átformálja a zenét, mégpedig a rossz irányba.
Nightworks névvel saját kiadód van, de már több mint két két éve nem jött ki rajta megjelenés. Számíthatunk valamire a közeljövőben?
A csendnek egyszerű oka van: úgy döntöttem, hogy az évi megjelenések számát csökkentem. Olyan kiadókon jelennek meg dolgaim, amiket nagyon szeretek (Absys, Kos.Mos.Music, Celsius, Warm Ears, Transference vagy Offworld), és ezeken kívül nincs nagyon tér, hogy a saját kiadómon is kiadjak valamit, noha a Nightworks még mindig egy lehetőség nekem. Meglátjuk! Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy olyan emberekkel dolgozhatok együtt, akiket nagyon tisztelek az egyedi zenéjükért.
Legújabb megjelenésed, a Peace of Mind EP nagyon erős, szerintem az eddigi legjobb anyagod. Első hallgatásakor az jutott eszembe, hogy egy igazán komplett producer vált belőled. Hangzásod zenei, változatos, és remekül is szólnak a dolgaid. Te hogyan tekintesz magadra? Ott tartasz, ahol a kezdetekkor elképzelted magad ilyenkorra?
Köszi szépen, örülök, hogy tetszik az új megjelenés. Olyan producernek tartom magam, akit nem lehet egyetlen alstílusba sorolni. A hangzásomat nem tudom liquidnek vagy atmoszférikusnak hívni, inkább a mély, a techy és az elektrós elemek keverékének. Azt hiszem, ez egyben a leggyengébb oldalam is, mert rengeteg dnb-n kívüli tényezőt használok egy eléggé korlátolt drum and bass-formulában. A saját hangzásodat kidolgozni a lehető legnehezebb út, amire léphetsz, de én nem tudnék máshogy dolgozni. Hogy őszinte legyek, ez a fajta fúzió szerintem népszerűbb lesz, de még mindig bőven föld alatti. Attól tartok, napjaink drum and bass-zenéjében nincs hely a zenei, elektronikus, kísérletező vagy atmoszférikus elemeknek.
Otthon mit hallgatsz?
Elég széles palettáról választok hallgatnivalót, de főleg elektronikus zenére vagy az elektronikus kort megelőző időkből származó dolgokra fülelek. Poszt-punk new-wave bandákra, Joy Division-re, Bowie-ra. Rajta vagyok a klasszikus elektronikus bandákon is, mint a Tangerine Dream, vagy Brian Eno ambientjén. Hallgatok sötét, dallamos és progresszív technót is a Woo Yorktól, Wrong Assessmenttől, Darse-tól, a Mind Againsttől. Másrészt nagyon érzem a 90-es évekbeli kezdetek hardcore breakbeatjét, olyan kiadókat, mint a Kniteforce, Deep Seven, Lucky Spin, Hectic és Homegrown. Lemezgyűjtő vagyok, folyamatosan fedezem fel a breakbeat-történelmet. Ez az én nagy zenei szerelmem, amit nem ért senki.
Melyek voltak életed legemlékezetesebb pillanatai DJ-ként és producerként?
Az első albumom az Absysnél, az első külföldi fellépésem szintén az Absysszal, az első kiadott viniljeim. A legizgalmasabb fellépéseim Temesváron és Londonban voltak (utóbbi a Warm Ears krúval, egy igazi élmény volt). Warm up-olni az Artificial Intelligence előtt a sopoti Sfinksben az Addiction Records buliján, az is jó volt. Idén játszottam az Audioriveren, ami a legnagyobb lengyel elektronikus zenei fesztivál.
Rengeteg tehetséges, kreatív producer van manapság. Szerinted kire érdemes odafigyelni?
Időről időre vadászok a szettjeimbe illő zenékre, legyen szó ismert vagy kevésbé felkapott producerek számairól. Manapság sok zenét pörgetek az Invadhertz-től, HLZ-től, HumaNature-től, Black Barrel-től, Surreal-től, Electrosoul System-től, Plutontól, a Future Engineers-től, a Data 3-tól, Impishtől, Melinkitől, 1Step2Far-tól, Modest Intentions-től, Lavance-tól, Nelvertől, Airtektől, Bert H-től, Kaspertól, Low:R-től, LM1-től, R1C0-tól… Előszeretettel játszom az Absys, a Kos.Mos.Music, a Transference, az Offworld, a Soul Deep, az Occulti Music, a Four Corners, a Celsius, a Warm Ears Music, az Atmomatix és a Scientific kiadó megjelenéseit.
Ha választhatnál bárkit (a dnb-szcénán belülről vagy kívülről), hogy együtt dolgozz vele, ki lenne az?
Imádnám, ha csinálhatnék valamit Break-kel, Sebával vagy Bungle-lel. Régebben eléggé rajta voltam John B electrostepjén, ami extrém módon izgalmas és formabontó volt, szóval John B az álom-kollabom, de ez már 2004 óta így van :)
Legia vagy Polonia? :)
Nem-nem, ez nekem nem kérdés, nem élek Varsóban :) Łódźban lakom, ahol két fő csapat van, az LKS és a Widzew. Nem vagyok egy nagy futballrajongó, de a válogatottat nézem, és mindig meglepődök, ha veszítenek.